Prospekt emisyjny LinkedIn

Słyszę dziś wiele głosów o bańce społecznościowej, szaleństwie i pompowaniu balona przy okazji debiutu giełdowego LinkedIn. Akcje na pierwszej sesji podrożały o 108,6% do 93,86 USD, czyli w sposób absurdalny. Tymczasem kiedy poczyta się prospekt emisyjny LinkedIn to okazuje się, że to dość zdywersyfikowany biznes oparty na trzech bardzo dynamicznie rosnących źródłach. Wycena może i jest absurdalna, ale fundamenty na pewno są solidne. Największe to przychody od firm, które szukają pracowników, dopiero na drugim miejscu są reklamy, a na trzecim przychody od użytkowników, którzy wykupią sobie dodatkowy, płatny poziom premium.

Struktura przychodów ze sprzedaży :
- 49% hiring solutions
-30% marketing solutions
- 21% premium subsriptions

Hiring Solutions . Revenue from our hiring solutions is derived primarily from the sale of our LinkedIn Corporate Solutions and LinkedIn Jobs products. LinkedIn Corporate Solutions allow enterprises and professional organizations to identify job candidates based on industry, job function, geography, experience, education, and other specifications. Our customers can also purchase job slots to utilize job postings on our website throughout the contract term. We recognize the net revenue from sales of LinkedIn Corporate Solutions ratably over the subscription period, which is typically 12 months and billed annually, quarterly or monthly. We also sell LinkedIn Jobs on our website to enterprises and professional organizations of all sizes. These jobs are generally posted for 30 days, and revenue from individual job postings is recognized over the same period.

Marketing Solutions . Revenue from our marketing solutions is derived primarily from fees we receive from marketers, principally advertising agencies and direct advertisers, for display and text ads on our website. We also provide a self-service advertising solution that allows marketers to directly create and place ads on prominent pages on our website. Revenue from display or text ads is generally recognized when the advertisement is displayed on our website.

Premium Subscriptions . Revenue from our premium subscriptions is derived primarily from online sales of our Business, Business Plus and Executive subscription products. These products provide our members, acting as individuals or on behalf of their enterprises or professional organizations, with access to more tools and features than our free membership, including enhanced search results, enhanced communication capability, improved organizational functionality and priority customer support. Premium subscriptions do not include other subscription revenue from sales of the Talent and Job Seeker families of products, which are part of our hiring solutions. We offer our members monthly or annual subscriptions. Revenue from our premium subscriptions is recognized ratably over the contract period, which is generally one to 12 months.

Wyniki wyglądają bardzo ładnie, zwłaszcza jeśli chodzi o ich dynamikę, choć trzeba przyznać, że pierwszy kwartał 2011 nie wygląda już tak olśniewająco, jak trzy poprzednie lata:








Wskaźnik EV / EBITDA
Dług spółki na koniec Q1 to 4,6 mln USD. Gotówka na koniec Q1 to 106,06 mln USD. Dług netto jest więc ujemny i wynosi -101,457 mln USD. Kapitalizacja LinkedIn to 8,82 mld USD. EV to 8,72 mld USD. EBITDA to 52,16 mln USD. EV/EBTDA to obecnie 167. Załóżmy, że takie akcje byłyby super okazją przy EV/EBITDA=15. Przy dzisiejszej wycenie rynkowej EBITDA musiałaby wynieść 581 mln USD. Zakładając 20% marży EBITDA przychody musiałyby wynosić 2,9 mld USD. Biznes LinkedIn musiałby więc urosnąć dziesięciokrotnie. Jeśli koniecznie podchodzić do rynku na zupełnie serio, można uznać, że dzisiaj rynek wycenił taki własnie scenariusz rozwoju LinkedIn.

Pewnie troche przesadził. Ale pozostawiając wycenę na boku sam biznes spółki wygląda ciekawie, możliwe, że nawet ciekawiej od biznesu Facebooka. Tylko cele emisyjne zawarte w prospekcie mnie zupełnie rozbroiły :

As of the date of this prospectus, we cannot specify with certainty all of the particular uses for the net proceeds to us of this offering. However, we currently intend to use the net proceeds to us from this offering primarily for general corporate purposes, including working capital, sales and marketing activities, general and administrative matters and capital expenditures.  

:)

2 komentarze:

Grzegorz pisze...

No to wygląda na to, że celem emisji było tylko i wyłącznie wyjście z inwestycji przez fundusze, a nie żadne konkretne pomysły na inwestycje i rozwój?

Rafał Hirsch pisze...

dokładnie tak to wygląda. żadne konkretne. jakieś tam pomysły na pewno będą, ale na razie sami nie wiedzą jakie.